Så kan du undvika nätbedrägerier i sommar

Säkerhet / Caroline Lundh
2020-07-08

Vad ska du tänka på för att inte riskera att få kontot tömt, identiteten stulen – eller bli krävd på en lösensumma för att få tillbaka stulna datafiler? Lars Lindeberg, säkerhetsansvarig på Burenstam & Partners, delar med sig av sina bästa tips för att undvika bluffar på nätet och bedrägerier i mobilen i sommar.

Covid-19-situationen tvingar oss att digitalisera och med stor sannolikhet är den digitala vardagen här för att stanna. Men det finns en nedsida. Allt fler aktörer efterfrågar plötsligt personlig information via telefon eller mail – ett tillvägagångssätt som liknar det nätbedragare använder. Hur skiljer vi på vad som är ett bedrägeriförsök och inte när det vi inte är vana vid plötsligt är normalitet?

Utnyttjar dagens situation – med ”nätfiske”

En vanlig bedrägerimetod kallas phishing (nätfiske) och innebär att en bedragare via mail, sms eller sociala medier vill få dig att klicka på en länk. Avsändaren ser ofta trovärdig ut och kanske ser det ut att vara skickat ifrån en bank, ett företag eller en myndighet. Mitt i coronasituationen och med ett stort informationsbehov kanske du klickar på en länk för att läsa senaste nytt om covid-19. Om det är en bedragare bakom infekterar länken istället din enhet med en skadlig kod och gör att bedragaren kan ”fiska” efter personlig och känslig information som till exempel användarnamn, lösenord, bankkontonummer eller kortnummer.

 

Vad är nätbedragarna ute efter?

Åtkomst till datorer och mobiler

En nätbedragare kan, genom att få dig att klicka på en länk, ta kontroll över och se vad du skriver på ditt tangentbord. Bedragaren kan även ta kontroll över din kamera och filerna på din dator/mobil. Samtidigt stoppas du från att komma åt filerna och för att få tillbaka dem kan bedragaren kräva dig på en lösensumma. Filer som hamnar i händerna på en bedragare är inte bara en risk för dig, om det är uppgifter som rör dina nära och kära är attacken plötsligt även riktad mot dem.

Användarnamn och lösenord

Om en bedragare via phishing kommer över ditt användarnamn och lösenord kan du råka ut för att det görs en kreditansökan i ditt namn, kanske i en butik eller på en bank. Hackas ditt Facebook-konto kan bedragaren i ditt namn lura till sig pengar från ditt nätverk. Stulna uppgifter riskerar även att hamna i händerna på andra nätbedragare efter en försäljning på svarta marknaden.

Betalningsinformation

Det händer att kriminella lurar oss att dela med oss av kreditkortsinformation via sms eller telefon – kanske utger bedragaren sig för att ringa ifrån en bank eller ett pensionsbolag. Men det finns anledning att vara försiktig när någon frågar efter kortnummer, utgångsdatum och CVV-kod. Du är till viss del skyddad om du utsätts eftersom kortföretag i många fall täcker kortbedrägerier och andra obehöriga transaktioner, men det finns undantag som kan göra dig betalningsskyldig.

BankID*2

BankID-bedrägerier har ökat den senaste tiden. Bedragaren kan utge sig för att ringa ifrån en bank och ber dig, med en väl uttänkt anledning, logga in med ditt BankID. Följer du uppmaningen ger du ovetandes tillgång till ditt konto. Här kan bedragaren beställa ett nytt BankID – och om du blir lurad att ange ditt BankID en andra gång riskerar du att godkänna en transaktion. Här gäller det att noga läsa alla texter som visas i appen. Utsätts du för ett BankID-bedrägeri har du ett dåligt skydd mot lagen eftersom du kan anses ha varit oaktsam, och du riskerar att bära stora delar av förlusten själv.

Företagsbedrägeri

I takt med att företag hanterar allt mer information digitalt ökar också risken för företagsbedrägerier. Nätbedragare som kommer åt ett e-postkonto tillhörande ett företag eller en organisation kan maskerat skicka ett bluffmail som ser ut att komma från vd:n, och därigenom begära utbetalningar till sitt eget konto – eller att en falsk faktura betalas. Just företagsbedrägerier ökar i omfattning och kombineras ofta med andra metoder, till exempel phishing.

Fem tips för att undvika att bli lurad på nätet

Det finns några enkla sätt för att undvika att bli lurad. Här är några av våra tips:

1. Håll muspekaren över en länk innan du bestämmer dig för att klicka på den – även om den ser trovärdig ut. Om du gör det kan du avslöja avsändaren.

2. Ställ in tvåfaktorsautentisering för dina konton (under inställningar). Det innebär att bara du kan komma åt dina konton även om någon annan vet vilket eller vilka lösenord du har.

3. Använd aldrig samma lösenord för flera olika konton.

4. Ladda ner en lösenordshanterare. Det gör att du kan visa, ändra och ta bort lösenord – plötsligt slipper du komma ihåg alla (förhoppningsvis olika) lösenord.

5. Om du blir uppringd och du misstänker att det rör sig om ett bedrägeri, be om att få ringa tillbaka till bolaget personen ringer ifrån. Genom att ringa direkt till växeln kan du ta reda på om den som ringt dig faktiskt jobbar på bolaget. Kanske blir du dagens hjälte genom att avslöja ett bedrägeriförsök!

Att göra om du har blivit utsatt

Om du har blivit utsatt för ett bedrägeri är det viktigt att du snabbt sätter dig in i vilken information som kan vara på villovägar. Om det är betalningsinformation eller du tror att en transaktion har genomförts bör du direkt kontakta din bank eller ditt kreditkortsföretag. Har ditt konto blivit hackat är det viktigt att snabbt logga ut från alla enheter och byta lösenord. Se också till att byta lösenord på alla ställen där du använt det lösenord bedragaren kommit åt (det är trots allt ganska vanligt).

Nästa steg är att anmäla händelsen och om du misstänker att din identitet är stulen bör du direkt spärra ditt personnummer. De flesta försäkringsbolag erbjuder ersättning och hjälp i samband med identitetsintrång. Om du har fått din identitet stulen och det har gått så långt att du även fått en betalningsanmärkning via ett eller flera köp som gjorts i ditt namn kan du kontakta UC, som startar en utredning i fallet.

Sänk inte garden i semestertider

När ditt autoreply är igång och årets sommarsemester nalkas är det lätt att sänka garden. Här är tre råd för att trygga och säkra årets sommarsemester:

1. Betala med ditt kreditkort. Ett kreditkortsköp ger en kompletterande reseförsäkring, avbeställningsskydd och kortreklamation om flygbolaget skulle gå i konkurs. Du är ibland även skyddad om du har betalat med ett vanligt Visa eller Mastercard.

2. Undvik öppna nätverk. Surfar du på ett öppet Wi-Fi riskerar du att ansluta till ett falskt nätverk, och utan att du märker det kan det finnas en bedragare på andra sidan vars mål är att komma över personlig information.

3. Var noga med vad du klickar på för att undvika phishing, på datorn och mobilen.

Vill du ha fler råd gällande din IT-säkerhet? Kontakta din rådgivare så förmedlar hon eller han vidare kontakt till Lars Lindeberg.

 

image

Trygghet

Hur kan vi skapa trygghet idag och i framtiden? Trygghet för barnen? Vad gör vi om det sker en olycka?

Läs mer
image

Bevara & Utveckla

Hur mycket ska vi investera? Hur investerar vi för framtiden? Hur säkerställer vi högsta kvalitet?

Läs mer
image

Skapa

Hur stort kapital behövs för att starta ett företag? Hur utnyttjar vi vår kompetens? Hur kan jag vara med och förändra?

Läs mer

Önskar du träffa oss och lära dig mer?

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig inom kort.

Kontakta oss

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få inspiration, bli uppdaterad och informerad. Registrera dig för vårt nyhetsbrev idag!

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få inspiration, bli uppdaterad och informerad. Registrera dig för vårt nyhetsbrev idag!

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.