Fenomen: Årets julklapp

Nyheter / Burenstam & Partners
2019-12-10

Burenstam & Partners presenterar en rad nya artiklar med temat omvärldsspaning som lyfter upp aktuella ämnen och nya fenomen. Tanken är att artiklarna ska underhålla, men också få dig att hänga med i de senaste samhällsutvecklingarna. Detta är den andra artikeln på temat omvärldsspaning.

Trots att många hävdar att julen bör handla mer om reflektion och omtanke slår handeln nya rekord varje år. Men vad händer om vi tänker om – och skapar en alternativ önskelista? Vi hjälper dig att investera i tid och upplevelser baserade på årets stora trender.

 Dags för detox

Hjärnforskare, läkare och Sillicon Valley-avhoppare har bytt av varandra i att skapa rubriker under året. Stress, ohälsa och stillasittande tycks alla ha en gemensam nämnare, det ökade skärmanvändandet. Årets julklapp, utsedd av HUI Research (Handelns Utredningsinstitut) för 32:a året i rad, blev en mobillåda. En uppmaning till oss att koppla ned och fokusera på det som händer i nuet.

Vi ser ett ökat behov av att minska både sin egen men även barnens skärmtid.

Emma Hernell, vice vd HUI

– Mobiltelefonen har blivit en integrerad del av våra liv som har inneburit en hel del positiva saker. Men 2019 blev året då allt fler började reflektera över dess negativa konsekvenser i våra liv. Vi ser ett ökat behov av att minska både sin egen men även barnens skärmtid, säger Emma Hernell, vice vd på HUI.

Så kanske är det dags att tänka till. Hur kan julen faktiskt bli en tid för reflektion? En mobillåda, någon?

 

Mat som status

Att ha koll på de senaste mattrenderna, besöka de hetaste restaurangerna och att äta för både hälsa och miljö – har definitivt blivit människors nya statusmarkör. Att vara flexetarian – äta mindre kött och mer vegetariskt – tycks aldrig ha varit mer rätt 2019.

Kanske är den här julen tiden då du väljer att satsa på klappar som andas dessa värden? Mat är något som förenar människor och skapar nya möten, utnyttja det!

Outdoor det nya modet

Att vara ute i naturen blev 2019 stadsbornas utveckling av yoga och meditation. Plötsligt hade de hetaste modemärkena samarbeten med funktionella outdoor-varumärken. Se bara på Acne och Fjällräven som kändes helt rätt när de släppte en gemensam kollektion.

Acne-Fjällräven-samarbete.

– I våra ständigt uppkopplade liv har människor börjat förstå hur viktigt det är att spendera tid i naturen eftersom det har en sådan effekt på vårt välmående, säger Sofie Brodén, insight och foresight manager på trendbyrån Grow i Stockholm.

Att vara en outdoornörd med allt vad det innebär – fokus på kvalitet, hållbarhet och miljö – har därför blivit hetaste hett. Inte undra på att modemärkena vill haka på utvecklingen.

Så vill du vara on trend den här julen, då bokar du upp familjen på en lång vandring. Och ja, det kan vara så nära som stadsparken.

Fokus på hantverk

Hantverkstrenden höll i sig även i år – och tack och lov för det. Vi tycks under 2019 ha haft en större ambition att komma bort från slit-och-släng-konsumtionen. Med det kan även nya fenomen som klimatångest, flygskam och Greta-effekten nämnas – bara några av de nya orden som signalerar medvetenhet under året. Till och med stora jättar som H&M och IKEA, satsar på hantverk, transparens, hållbarhet och småskalighet. Det kanske är dags att ringa upp den där fastern som alltid envisas med att ge bort en stickad tröja till jul – hur gör man egentligen?

Upplevelseekonomin

Vi vill hellre investera i nya möten och värdesätta relationer.

I USA kan man just nu besöka museum helt baserat på att du ska ha kul. Museum of Ice Cream är Millennial-generationens svar på Louvren eller Moma – här kan man helt gå upp i de lekfulla rummen och bara hänga. Just nu finns även varuhus där du kan beställa upp champagne till skoavdelningen, hotell som öppnas av möbelföretag för att du verkligen ska kunna leva deras design samt butiker där du inte kan köpa någonting. Bara titta, hänga, känna och sedan beställa online.

Museum of icecream

Vi talar om upplevelseekonomin – en vedertagen term som beskriver hur människor i större grad vill få en upplevelse kopplat till sin konsumtion. En tid som kanske sammanfattar hela den här årskrönikan. En tid där människor behöver underhållas för att inte sluta konsumera i traditionella kanaler så som butiken som får ökad konkurrens av onlinehandeln. Se bara på varumärken som Nike som skapar butiker fyllda med konst, installationer och digitala verktyg. Men det är också konsumentens sätt att säga att nu får det vara nog: Vi vill hellre investera i nya möten och värdesätta relationer. En väldigt bra tanke att inleda julen med.

 

 

 

 


Få insikt, direkt i din inbox!

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.
image

Trygghet

Hur kan vi skapa trygghet idag och i framtiden? Trygghet för barnen? Vad gör vi om det sker en olycka?

Läs mer
image

Bevara & Utveckla

Hur mycket ska vi investera? Hur investerar vi för framtiden? Hur säkerställer vi högsta kvalitet?

Läs mer
image

Skapa

Hur stort kapital behövs för att starta ett företag? Hur utnyttjar vi vår kompetens? Hur kan jag vara med och förändra?

Läs mer

Önskar du träffa oss och lära dig mer?

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig inom kort.

Kontakta oss

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få inspiration, bli uppdaterad och informerad. Registrera dig för vårt nyhetsbrev idag!

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.