Fulladdat med riskkapital

Ska du hyra en elsparkcykel? För en tid sedan placerade svenska Voi Technology och tyska Tier Mobility ut flera hundra sparkcyklar i Stockholm. På ägarsidan i båda företagen finns riskkapitalbolag som Burenstam & Partners kunder har investerat i. Flera av Vois och Tiers konkurrenter värderas redan till över två miljarder dollar.  

Eldrivna sparkcyklar som man enkelt hyr via en app är vårens nya fluga i Sverige. I mitten av mars placerade svenska Voi Technology och tyska Tier Mobility ut flera hundra cyklar i Stockholm, och de lanseras efterhand i flera av landets större städer.

Båda företagen har kända riskkapitalbolag på ägarsidan. Svenska Voi Technology fick i december in kapital från det ansedda brittiska riskkapitalbolaget Balderton Capital, och norska Northzone har skjutit till riskkapital i Tier Mobility. Burenstams kunder har investerat pengar i fonder hos både Balderton Capital och Northzone. Kanske har du redan susat runt på en sparkcykel som du äger en pytteliten del av?

Kampen om kunderna: tyska Tier Mobility finns på plats i Stockholm tillsammans med svenska Voi, och snart får de konkurrens av fler aktörer.

Snabb tillväxt

Northzones och Balderton Capitals investeringar följer den stora kapitalströmmen som nu går till aktörer som satsar på billig och enkel uthyrning av elsparkcyklar. Lime och Bird är två amerikanska aktörer som båda startade under 2017 och som, enligt techcrunch.com, lyckats inbringa 765 respektive 415 miljoner dollar i nytt kapital. Båda företagen värderas till över två miljarder dollar.

Lime har bland annat fått kapital från kända riskkapitalbolag som Atomico och Bain Capital Ventures. Bird finansieras av Sequoia Capital och Index Ventures. Båda företagen har haft en mycket kraftig tillväxt i USA.

Investerare satsar på Voi

Delägare i Voi: Kinnevik-arvtagaren Cristina Stenbeck

Voi startades i augusti förra året av fyra svenska grundare och har redan genomfört två stora emissioner, den senaste i mars 2019. Totalt har det kommit in över 80 miljoner dollar. Förutom Balderton Capital finns det enligt techcrunch.com flera kända investerare som Kinnevik-arvtagerska Cristina Stenbeck och Jeff Wilke, vd för Amazon-divisionen Worldwide Consumer. Bland övriga investerare i företaget återfinns en av grundarna till dejting-appen Tinder, Justin Mateen, och Nicolas Brusson, medgrundare och vd i BlablaCar.

Voi har redan etablerat sig i flera städer i Spanien, Portugal, Frankrike och Sverige, och har stora lanseringsplaner för Europa. Det Berlinbaserade företaget Tier drog i oktober 2018 in 25 miljoner euro i en emission som leddes av Northzone. Företaget har redan placerat ut sparkcyklar i städer i Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Spanien och Frankrike.

Tuff konkurrens ledde till kaos

Det har tillkommit många aktörer på marknaden och det pågår en intensiv kamp om kunderna. Förutom Voi, Tier, Lime och Bird finns även företag som Scoot, Skip, Spin, Lyft och Jump. Spin blev uppköpt av Ford förra året medan Jump har övertagits av Uber, och det är flera lokala aktörer på väg in i marknaden.

Denna invasion av sparkcyklar som användarna kan ställa ifrån sig var som helst har inte gått helt smärtfritt. I Sverige har det redan kommit kritik från flera håll.I San Francisco blev det så kaotiskt med sparkcyklarna förra året att man införde ett tillfälligt förbud. För att ta tillbaka kontrollen införde staden en licens som hittills bara har tilldelats två aktörer, Scoot och Skip,men det finns plats för fler aktörer.  Med så mycket kapital i ryggen får man nog anta att pressen på de styrande i staden är stark från de amerikanska aktörerna Lime, Spin, Jump och Bird som vill etablera sig på nytt i denna amerikanska storstad.

 


Få insikt, direkt i din inbox!

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.