Fenomen: 2020- Framtiden är här!

Burenstam & Partners presenterar en rad nya artiklar med temat omvärldsspaning som lyfter upp aktuella ämnen och nya fenomen. Tanken är att artiklarna ska underhålla, men också få dig att hänga med i de senaste samhällsutvecklingarna. 

2020 har länge varit lika med framtiden hos trendanalytiker. Nu är vi här! Vad är de mest spännande händelserna vi kan räkna med? Vi listar fem av våra favoriter som kommer påverka människors livsstil under året. 

1. Den utbrända generationen

Ett ständigt tryck att konstant leverera – både personligt och professionellt – får många att bränna ut sina mentala och fysiska reserver. I ett växande fokus på välbefinnande har människor börjat ifrågasätta sin livsstil. Nu vänder sig många till företag som levererar tjänster som hjälper dem koppla ned och sluta stressa. 4 av 10 så kallade ’early adopters’ det vill säga konsumenter som är tidiga på att anamma nya trender, och 1 av 3 unga i USA och Storbritannien, söker efter varumärken som hjälper dem att fly verkligheten. Storföretag som Microsoft har nu insett vikten av den mentala hälsan hos sina anställda. I Japan har de infört en fyradagarsvecka och begränsning på möten till 30 minuter. Man ger sina anställda särskild betald ledighet som de uppmanas spendera inom välgörande ändamål eller utbildning. Jämfört med året innan, såg Microsoft en försäljningsökning med 40 procent efter att detta införts.

I Japan har de infört en fyradagarsvecka och begränsning på möten till 30 minuter.

 

2. Meningsfulla relationer

År 2020 kommer konsumenterna att söka ett alternativ till de stora, offentliga sociala medierna. Istället vill man komma åt mindre och mer intima digitala utrymmen som underlättar respektfulla och meningsfulla kontakter, att interagera med likasinnade och tillåter dem att vara sig själva. Enligt Ungdomsbarometern 2019 såg man just en ökning av aktivitet i privata forum medan sociala medier så som Facebook stagnerade i aktivitet. Några exempel på detta är appen Quilt som vänder sig till kvinnor i yrkeslivet som vill nätverka i verkliga livet genom mindre, personliga events. Och The Night Feed är en app som vänder sig till ammande mammor på natten. Förutom en chatt-funktion kan man ta del av meningsfull information och råd.

 

The Night Feed är en app som vänder sig till ammande mammor på natten

 

3. Växtbaserat fortsätter att växa

I fjol kom den ena larmrapporten efter den andra – vi svenskar äter för mycket rött kött för vad som är hälsosamt för oss själva och planeten. Enligt världsledande forskare behöver människor äta mer grönt, framför allt i form av en tio gånger högre konsumtion av baljväxter och linser samt en fördubbling av grönsaker. Den här utvecklingen kommer med andra ord prägla vår kost under 2020. Bland annat går nu Impossible Burger och konkurrenten Beyond Burger på frammarsch världen över. Impossibles ’blödande’ växtburgare säljs på 8000 restauranger, och Beyond har till och med lyckats få KFC att samarbeta om att utveckla en helt växtbaserad kyckling. Framtiden är med andra ord grön!

Vi svenskar äter för mycket rött kött för vad som är hälsosamt för oss själva och planeten.

Impossible burger

 

4. Grön konsumtion blir mainstream

Grönt är också färgen vad gäller konsumtion 2020. Det är övervägande en yngre generation med den starkaste miljömedvetenheten som driver utvecklingen. Det här är året medveten konsumtion blir mainstream, med exempelvis H&Ms Garment Collecting-program – som marknadsför kläder som begagnade varor eller omvandlar dem till nya produkter – som fortsätter att leda konsumenterna till en mer hållbar livsstil. Andra svenska märken går i bräschen för utvecklingen. Spana in Asket som har spårat varje steg av deras produktion av kläder, vilket framgår tydligt på deras ’Made in’-lappar.

 

H&Ms Garment Collecting-program – marknadsför kläder som begagnade varor eller omvandlar dem till nya produkter.

 

5. AI gör vardagen lättare

Stora teknikföretag som Samsung och Google har investerat miljarder dollar i artificiell intelligens (AI), med målet att omvandla allt från realtidsöversättning av språk över hela världen till din tvättmaskin hemma. Teknologer och analytiker konstaterar att tekniken nu integreras i våra liv, det vill säga att det finns överallt. 2020 kommer inte minst att se AI integreras i sjukvården där sjukdom förebyggs genom tidig upptäckt av avvikande mönster och mer effektiva diagnoser. Dessutom integreras AI i mataffärer för att minska svinn och till och med i våra kläder för att mäta stressnivåer.

 

AI-fashion

 

 

 

 


Få insikt, direkt i din inbox!

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.